]]>
close
EN

COVID-19, a mobilność w Unii Europejskiej - PIN Report European Transport Safety Council

data publikacji: 1 października 2020

COVID-19, a mobilność w Unii Europejskiej - PIN Report European Transport Safety Council

Bezprecedensowy spadek ofiar śmiertelnych o 36% w UE w związku z wprowadzeniem ograniczeń ruchu i przemieszczania się w krajach Unii Europejskiej w kwietniu 2020 roku – PIN Report ETSC

Jak wynika ze wstępnych badań przeprowadzonych przez ETSC wśród 25 państw członkowskich Unii Europejskiej (oprócz Bułgarii, Malty, Serbii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii) ograniczenia w ruchu z powodu COVID-19 spowodowały bardzo duże zakłócenia mobilności.  Pomimo spadku natężenia ruchu pojazdów na drogach, nie zmalała liczba zabitych w takim samym stopniu. W kwietniu 2020 r. nastąpił 36% spadek ofiar śmiertelnych, w porównaniu ze średnią z tego samego miesiąca z lat 2017-2019. Jednocześnie wzrosła liczba osób poruszających się pieszo i na rowerach, korzystających z sieci dróg dla  rowerów  w obszarach gęstej zabudowy. Z powodu ograniczenia, a często braku możliwości korzystania z transportu publicznego wzrósł w miastach ruch samochodowy. Autorzy raportu zalecają jak najszybszą poprawę infrastruktury dla pieszych i rowerzystów nie tylko w miastach, ale i na obszarach wiejskich. Jeśli rządy i samorządy państw członkowskich UE nie zadbają o lepsze rozwiązania dla bezpiecznego ruchu pieszego i rowerowego,  to można się spodziewać wzrostu liczby ofiar w tej grupie uczestników ruchu.

 

Najwyższy spadek śmiertelności na drogach odnotowano we Włoszech (84%), w Belgii, Hiszpanii, Francji i Grecji gdzie liczba ofiar spadła o ponad 59%. Nie we wszystkich krajach ograniczenie ruchu doprowadziło do zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych. W Szwecji, która w porównaniu z innymi krajami UE wprowadziła mniej rygorystyczne środki zapobiegające rozprzestrzenianiu się wirusa COVID-19 oraz w Danii i Holandii śmiertelność na drogach w kwietniu 2020 r. pozostała podobna lub nawet wyższa niż w poprzednich latach.

 

Zebrane z ponad dziesięciu krajów raporty dotyczące prędkości pojazdów zdecydowanie wskazują, że przekraczanie limitów prędkości mogło być głównym czynnikiem zwiększającym obrażenia i tym samym ryzyko śmierci uczestników  wypadków.

 

Liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w Polsce
w miesiącu kwietniu w latach 2017-2020

 

Liczba ofiar śmiertelnych 2017 2018 2019 2020
kwiecień 190 202 228 153

 

Raport