]]>
close
EN

Odszedł dr hab. inż. Andrzej Zalewski

data publikacji: 13 stycznia 2021

Odszedł dr hab. inż. Andrzej Zalewski

W dniu 8 stycznia 2021 roku odszedł dr hab. inż. Andrzej Zalewski, profesor Uniwersytetu Technologiczno- Przyrodniczego w Bydgoszczy.

Był wieloletnim współpracownikiem Instytutu Transportu Samochodowego w zakresie bezpieczeństwa rowerzystów i pieszych. To od niego mieliśmy okazje dowiadywać się jak rozwija się ruch rowerowy na świecie.

 

W latach osiemdziesiątych w ITS zostały opublikowane wytyczne organizacji ruchu pieszego i rowerowego jego autorstwa. W latach 2017 – 2019 współpracowaliśmy przy opracowaniu „Wytycznych organizacji bezpiecznego ruchu rowerowego” dla Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

 

W pracy naukowej skupiał się na planowaniu miast zgodnie z wymogami zrównoważonego transportu, ze szczególnym uwzględnieniem infrastruktury rowerowej i dostępności dla osób o ograniczonych możliwościach ruchowych.

 

Profesor Andrzej Zalewski był wytrwałym orędownikiem nowoczesnych rozwiązań planistycznych i drogowych chroniących najsłabszych uczestników ruchu drogowego. Uczestniczył w wielu konferencjach międzynarodowych. Swoją wiedzą dzielił się w pracy dydaktycznej w Katedrze Geotechniki i Budowli Inżynierskich Politechniki Łódzkiej, na wydziałach architektury Politechniki Warszawskiej, Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego,  Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy. Był autorem licznych referatów i artykułów naukowych.

 

Bardzo dużo wagi przykładał do bezpieczeństwa ruchu drogowego. W wywiadzie dla Rynek Infrastruktury z 28.04.2019 tak odpowiedział na pytanie „Co należy zrobić, by poprawić bezpieczeństwo na drogach w miastach? Jakie są najważniejsze elementy do poprawy?

 

„Wszystko zaczyna się od zarządzania prędkością i na zarządzaniu prędkością się kończy. Bezpieczeństwo ma z nią ogromny związek. To wstyd, że Polska jako jedyny kraj w Europie utrzymuje podwójny standard jeśli chodzi o dopuszczalne limity w obszarach zabudowanych. Na pewno byłoby znacznie lepiej, gdyby 50 km/h obowiązywało w ciągu całego roku przez całą dobę – to nie ulega wątpliwości.

 

Poza tym ważne są szerokości dróg i szerokości pasów ruchu, które na ulicach miejskich, aby nie zachęcać do rozwijania nadmiernej prędkości nie powinny być szersze niż 3 metry. Do tego dochodzi tworzenie lepszych warunków dla rowerzystów i pieszych, kwestie związane z widocznością i oświetleniem oraz myślenie o prędkości w kontekście zagospodarowania przestrzennego. To są fundamentalne sprawy.”

 

https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/drogi/prof-andrzej-zalewski-myslenie-o-bezpieczenstwie-zaczyna-sie-od-zarzadzania-predkoscia-66966.html

 

Odejście Profesora to wielka strata dla środowiska naukowego.

 

Profesor był bardzo malowniczą postacią, bardzo lubił podróżować i na własne oczy obserwować rozwiązania stosowane w innych, najbardziej odległych zakątkach świata. Jego ulubionym miejscem odpoczynku była Francja. W ostatnią podróż Profesor udał się sam i nie usłyszymy już kolejnej ciekawej relacji…

 

Straciliśmy wspaniałego kolegę, którego zapamiętamy z coraz rzadszej w obecnych czasach wrażliwości, elegancji i pogody ducha.

 

Cześć Jego pamięci!