]]>
close
EN

Wypadki motocyklowe

data publikacji: 15 maja 2014

W porównaniu z samochodami „dwukołowe pojazdy silnikowe” (powered two-wheelers, PTW) są mniej stabilne, trudniejsze do zauważenia i zapewniają mniej ochrony osobie prowadzącej pojazd. Stąd bierze się tak nieproporcjonalnie duży udział motocyklistów i motorowerzystów w wypadkach, których skutkiem jest śmierć lub poważna utrata zdrowia.

Przykładowo w roku 2012 na drogach Unii Europejskiej zginęło 5349 motocyklistów i motorowerzystów. Oznacza to, że osoby kierujące dwukołowymi pojazdami silnikowymi stanowiły aż 19% wszystkich ofiar śmiertelnych na drogach w sytuacji, gdy ich liczba nie przekraczała 2% wszystkich użytkowników dróg. W porównaniu z innymi krajami wynika, że sytuacja motocyklistów na polskich drogach nie jest najgorsza. Analiza dekady 2001-2010 w Polsce wykazała, że kierowcy i pasażerowie motocykli stanowili stosunkowo nieliczną grupę ofiar wypadków (5% zabitych i 4% rannych). Jednak w ostatnich latach ujawniły się bardzo niepokojące tendencje wzrostowe. Od 2001 do roku 2010 liczba zabitych i rannych motocyklistów wzrosła bowiem aż o 50%. W 2012 roku procentowy udział motocyklistów w grupie wśród wszystkich ofiar wypadków drogowych był jeszcze wyższy (9% zabitych i 12% rannych). Trzeba mieć także na uwadze to, że w porównaniu z innymi użytkownikami dróg skutki wypadków osób podróżujących motocyklami są najpoważniejsze (11% wszystkich ofiar to ofiary śmiertelne, 37% to ciężko ranni).
Wśród motocyklistów najbardziej zagrożeni są ludzie młodzi. Generalnie, co trzecia ofiara wśród motocyklistów w Unii Europejskiej ma poniżej 25 lat. Analiza danych statystycznych jednoznacznie pokazuje, iż wypadki motocyklowe to prawie wyłącznie sprawa młodych mężczyzn. Stanowią oni aż 97% wszystkich motocyklistów uczestniczących w wypadkach, a także - 99% zabitych i 98% rannych kierowców motocykli. Jedynie w grupie pasażerów motocykli poszkodowanych w wypadkach kobiety to blisko 40% zabitych i 50% rannych. Według danych z roku 2012 ofiary śmiertelne wśród motocyklistów w Polsce to także osoby młode w wieku 18-24 lata (33%) i 25-34 lata (36%). Co więcej, granica wieku podwyższonego ryzyka stopniowo się przesuwa i ofiarami wypadków motocyklowych stają się już nie tylko osoby bardzo młode, ale też te w średnim wieku.
Kolejnym elementem, który w istotny sposób przyczynia się do wzrostu zagrożenia wśród motocyklistów są nowe rozwiązania techniczne, które umożliwiają im jazdę z bardzo dużymi prędkościami (przekraczającymi nawet 200 km/h). Dlatego każdy najmniejszy błąd motocyklisty może prowadzić do groźnego w skutkach wypadku. W tej sytuacji należy podjąć intensywne działania, aby spróbować zatrzymać wzrost liczby ofiar wśród motocyklistów, ale także zmniejszyć zagrożenia, jakie stwarzają motocykliści. 
W roku 2011 Instytut Transportu Samochodowego przeprowadził we współpracy z Komendą Stołeczną Policji pogłębione badania zdarzeń z udziałem motocyklistów „Przyczyny zagrozeń motocyklistów na polskich drogach”.