]]>
close
EN

Zagrożenie pieszych w zależności od pory roku i doby

data publikacji: 16 maja 2014

Piesi są szczególnie narażeni na śmierć, gdy do wypadku dochodzi w nocy, o świcie lub zmroku. Przy złym oświetleniu piesi są słabo widoczni, a kierowcy zwykle poruszają się szybciej, głównie ze względu na mniejszą liczbę pojazdów i lepsze warunki ruchu.

Mając na uwadze wysokie zagrożenie pieszych 26 lipca 2013 roku polski parlament uchwalił ustawę nakazującą pieszych noszenia elementów odblaskowych od zmroku do świtu, poza obszarem zabudowanym (Dz. U. z dnia 26 lipca 2013 r. poz. 991). W 2016 roku doszło do 8255 potrąceń pieszych, w tym w nocy do 3134 (38%). Zdecydowana większość wypadków z pieszymi w nocy wydarza się na obszarach zabudowanych (2643). Dlatego nie należy oczekiwać, że wprowadzenie obowiązku dla wszystkich pieszych noszenia elementów odblaskowych w nocy poza obszarem zabudowanym w znaczący sposób przyczyni się do spadku zagrożenia pieszych. Rozwiązanie to dotyczy jedynie 6% (491) potrąceń pieszych.

Do tak wysokiego zagrożenie pieszych w nocy, w pewnej mierze przyczyniają się przepisy, które w godzinach nocnych pomiędzy godziną 23:00 a 5:00 w obszarach zabudowanych dopuszczają jazdę z prędkością 60km/h. Polska jest jedynym krajem, który w nocy zezwala na szybszą jazdę. Zazwyczaj, ze względu na hałas i złą widoczność limity prędkości w nocy są niższe.

Ze złym oświetleniem jest również związany wzrost liczby zabitych pieszych w miesiącach zimowych. Wzrost zagrożenia w tym okresie jest związany z krótszym dniem i gorszą widocznością na drogach. W listopadzie i grudniu 2016 zabici piesi stanowili średnio 46%, a w styczniu i lutym 43% ogółu zabitych. Najmniej pieszych zginęło w wypadkach od maja do września (17-20%). Podobne tendencje występują w innych krajach Unii Europejskiej. W miesiącach zimowych udział zabitych pieszych nie przekracza 30% wszystkich zabitych, a w miesiącach letnich zabici piesi to 15% ogółu zabitych na drogach.