]]>
close
EN

Prędkość a ciężkość wypadków

data publikacji: 15 maja 2014

Jazda z nadmierną prędkością zwiększa ryzyko śmierci i poważnych obrażeń. Wraz ze wzrostem prędkości pojazdu w sposób wykładniczy rośnie energia kinetyczna uwalniana podczas zderzenia.

Im więcej energii zostało skumulowane, tym silniejsze uderzenie. Np. kiedy prędkość uderzenia zwiększa się z 40 do 60 mph (wzrost o 50%), energia, która powinna być zrównoważona przez pojazd, wyposażenie drogi lub ciało człowieka, rośnie o 500% (The Transport, Local Government and the Regions Committee; 2002). Przy wysokich prędkościach uderzenia karoseria pojazdu i systemy bezpieczeństwa wewnątrz pojazdu (pasy bezpieczeństwa, poduszki powietrzne) z praktycznych względów nie są w stanie zaabsorbować tych sił, zachować odpowiednią przestrzeń do przeżycia wewnątrz samochodu i utrzymać siły poniżej poziomu, przy którym dochodzi do ciężkich obrażeń ludzi. Najlepsze współczesne samochody zapewniają 100% ochronę jedynie przy uderzeniu przy prędkości 64 km/h (testy EuroNCAP); powyżej tej granicy życie i zdrowie użytkowników samochodów jest zagrożone. 
Najcięższe konsekwencje wypadków z dużymi prędkościami ponoszą piesi i rowerzyści, w ich przypadku bowiem energia kinetyczna wyzwolona podczas uderzenia musi być równoważona przez odporność ludzkiego ciała. Wyniki badań naukowych wskazują, że przy uderzeniu pojazdu z prędkością 30 km/h 9 na 10 pieszych przeżyje wypadek, przy prędkości 50 km/h – połowa z nich, a przy prędkości przekraczającej 60 km/h – 9 na 10 pieszych zginie. Wartości te są wyższe w przypadku pieszych w starszym wieku (>60 lat). Wiele wskazuje na to, że wiedza na ten temat jest mało znana kierowcom. W badaniach zrealizowanych w Wielkiej Brytanii ponad 30% kierowców uważało, że przy uderzeniu pojazdu w pieszego z prędkością 60 km/h 50% z nich ma szansę na przeżycie wypadku.