ESRA (E-Survey of Road Users’ Attitudes) - Badanie ankietowe dotyczące postaw uczestników ruchu drogowego
23 września 2020 rozpoczyna się seria seminariów prezentujących wyniki projektu ESRA2 – Globalne badanie kultury bezpieczeństwa ruchu drogowego w celu wsparcia rozwoju skutecznej polityki brd. Założeniem projektu ESRA jest naukowe wsparcie w procesie tworzenia polityki bezpieczeństwa ruchu drogowego na poziomie krajowym i międzynarodowym poprzez badanie reprezentatywnych grup użytkowników dróg. Jest to możliwe dzięki porównywalnym wynikom we wszystkich krajach uczestniczących dzięki jednolitej metodzie badawczej i identycznym pytaniom w kwestionariuszu.
ESRA (E-Survey of Road Users’ Attitudes) to międzynarodowy projekt realizowany przez instytucje i organizacje zajmujące się bezpieczeństwem ruchu drogowego na całym świecie zainicjowany i koordynowany przez instytutu VIAS w Brukseli. Projekt rozpoczął się w 2015 roku i finansowany był ze środków krajów uczestniczących w badaniu oraz dotacji międzynarodowych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem ruchu drogowego. Instytut Transportu Samochodowego należał do 11 instytutów tworzących grupę założycielską.
Celem projektu jest zebranie porównywalnych i wiarygodnych informacji o opiniach, zachowania i postawach użytkowników dróg na temat zagrożeń występujących w ruchu drogowym i działań prewencyjnych podejmowanych w tym obszarze. Podstawą badań jest wspólny kwestionariusz opracowany przez ekspertów ze wszystkich uczestniczących krajów zawierający 41 pytania (w tym 243 zmienne).
Dotychczas miały miejsce dwa ogólnoświatowe badania znane jako ESRA1 i ESRA2. Dane zostały zebrane poprzez internetowe ankiety wypełniane przez respondentów na 5 kontynentach w 38 krajach, (projekt ESRA1) oraz w 48 krajach (projekt ESRA2). W każdym kraju próba badana obejmowała 1000 respondentów.
Efektem każdorazowej edycji badań jest seria raportów tematycznych podsumowujących badania w poszczególnych krajach, jak również obejmująca analizy porównawcze i określające podstawowe trendy we wskazanych obszarach bezpieczeństwa ruchu.
Raporty tematyczne ESRA2 obejmowały następujące zagadnienia:
- prędkość pojazdu,
- rozproszenie uwagi (używanie telefonów komórkowych),
- zmęczenie kierowcy,
- prowadzenie pod wpływem alkoholu i narkotyków,
- niechronieni uczestnicy ruchu.
Inne tematy analizowane w ramach projektu to:
- korzystanie z różnych środków transportu,
- wsparcie dla krajowej polityki bezpieczeństwa w ruchu drogowym,
- deklarowane przez użytkowników bezpieczne i niebezpieczne zachowanie w ruchu drogowym,
- postawy wobec bezpiecznych i niebezpiecznych zachowań w ruchu drogowym,
- subiektywne bezpieczeństwo i ocena ryzyka,
- udział w wypadkach drogowych,
- postawy wobec środków egzekucyjnych,
- automatyka pojazdów (nowe).
Ideą badania ESRA jest jego powtarzalność co trzy lata w celu porównania wyników i określenie zmian zachodzących w czasie w temacie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Więcej szczegółów: https://www.esranet.eu/en/
W okresie wrzesień 2020- luty 2021 odbędzie się 6 seminariów online, w trakcie których zostaną przedstawione najnowsze wyniki zgromadzone w trakcie badania ESRA2. Każde seminarium potrwa 1 godz. i rozpoczynać się będzie o godz. 15:00.
Udział w seminariach jest bezpłatny ale liczba miejsc jest ograniczona.
Instytut Transportu Samochodowego wygłosi referat dotyczący pieszych w ruchu drogowym, w listopadzie br.
LISTA SEMINARÓW
1st Webinar - 23 września 2020 - rejestracja
https://register.gotowebinar.com/register/7232479045047803406
Enforcement and traffic violations (SWOV – Charles Goldenbeld)
Seat belt & Child restraint systems (IATSS – Hideki Nakamura)
2nd Webinar - 21 października 2020
Senior road users (TIRF - Heather Woods-Fry)
Support for policy measures (VIAS – Wouter Van den Berghe)
3rd Webinar - 18 listopada 2020
Pedestrians (ITS - Ilona Buttler and Dagmara Jankowska-Karpa)
Cyclists (Bfu – Yvonne Achermann)
4th Webinar - 16 grudnia 2020
Moped drivers and Motorcyclists (NTUA – George Yannis)
Gender Issues (EIFFEL – Marie-Axelle Granié)
5th Webinar - 13 stycznia 2021
Young road users (KfV – Gerald Furian)
Subjective safety and risk perception (KfV – Susanne Kaiser)
6th Webinar - 17 luty 2021
Vehicle automation (TIRF - Heather Woods-Fry)
Bonus presentation – TBA (VIAS - Katrien Torfs/Uta Meesmann)
ESRA1
ESRA2